یادگارِعُمر آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان شنبه 2 مرداد 1395برچسب:, :: :: نويسنده : علی
- حروف معانی; - حروف مبانی; کادِح. یا أیّها الإنسان إنّک کادحٌ إلی ربّک کدحاً فملاقیه. شنبه 2 مرداد 1395برچسب:, :: :: نويسنده : علی
ﺭﻭﻱ ﻋﻦ ﺍﻟﺈﻣﺎﻡ ﺍﻟﺼﺎﺩﻕ (ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ) ﻗﺎﻝ: جمعه 1 مرداد 1395برچسب:سیر و سلوک, :: :: نويسنده : علی
سیر و سلوک. || (اصطلاح تصوف) تا بگویم که چه کشفم شد از این سیر و سلوک جمعه 1 مرداد 1395برچسب:, :: :: نويسنده : علی
اسد. پنج شنبه 31 تير 1395برچسب:جنید بغدادی, :: :: نويسنده : علی
قُطبُ العُلُوم. پنج شنبه 31 تير 1395برچسب:, :: :: نويسنده : علی
أُمُّ العُلُوم. پنج شنبه 31 تير 1395برچسب:, :: :: نويسنده : علی
نکرۀ مخصصه (موصوفه); علم معانی باب اول در احوال اسناد، ******** علم معانی علم به اصول و قواعدی است که به یاری آنها کیفیت مطابقۀ کلام با مقتضای حال و مقام شناخته میشود. موضوع آن الفاظی است که رسانندۀ مقصود متکلم باشد و فایدۀ آن آگهی بر اسرار بلاغت است در نظم و نثر. در این علم از چند مبحث اساسی که هر یک منقسم به اقسامی میشود بحث میکنند زیرا کلام یا خبری است و یا انشائی در صورت اول بحث در«اسناد» و تحقیق در «مسند الیه» و متعلقات آن پیش میآید. اسناد ممکن است به نحو «قصر یا حصر» صورت پذیرد و جمله های خبری و انشائی که در کنار یکدیگر قرار گیرند میتوانند به هم معطوف گردند (وصل) و یا به نحو انفصال از یکدیگر آورده شوند (فصل) و همچنین میتوان معنی مقصود را در کمترین کلمات (ایجاز) و یا در کلمات بسیار (اطناب) و یا در کلماتی که مساوی معنی باشد (مساوات) آورد. بنابراین مباحث زیر در علم معانی مورد بحث قرار می گیرد ١- اسناد خبری (خبر - مسندالیه، مسند) ٢- قصر. ٣- انشاء. ٤- وصل و فصل. ٥- ایجاز و اطناب و مساوات. ******** - معانی و بیان; دو فن «معانی» و «بیان» را با هم «معانی و بیان» گویند. و رجوع به بیان شود. علم معانی; پيوندها |
|||
![]() |